Saturday, October 2, 2010

Minggu 10: Jurnal Refleksi

Salam sejahtera diucapkan kepada rakan seperjuangan dan En. Amran selaku pensyarah Muzik Tradisional ini. Saya telah banyak mempelajari pengetahuan yang baru dalam kelas ini melalui kelas En. dan pembentangan daripada kumpulan-kumpulan dalam kelas. Pengetahuan sedemikian sememangnya tidak dapat kita perolehi dimana-mana kerana semua kumpulan pembentangan membuat kerja lapangan di merata tempat. Pengalaman yang dikongsi dari semua kumpulan begitu menarik dan syabas diucapkan kepada semua rakan yang berjaya membuat pembentangan. Minggu ke-10 ini telah mendekati masa akhir kuliah dan saya berasa amat bangga kerana telah berada dalam kelas setiap minggu, ilmu yang dapati itu kebanyakkannya kita tidak dapat dari buku ataupun internet tetapi pengalaman yang diluahkan dan informasi yang begitu berlainan dengan pendapat dari buku.
Kumpulan nobat dan kumpulan Orkestra Cina Moden telah membuat pembentangan pada minggu ke-10 ini. Kumpulan nobat telah membuka mata dan memberi pengetahuan yang baru kepada saya kerana saya tidak mengetahui apa itu nobat. Nobat yang hanya boleh dimain oleh kaum kalur dan lelaki sehaja yang dibenarkan mewarisinya. Hal sedemikian begitu menarik minat saya kerana saya tidak pernah berfikir tentang permainan alat dan sesuatu ensembel hanya boleh dipelajari oleh sejenis kaum. Taniah dan syabas diucapkan kepada kumpulan nobat kerana telah merakamkan video persembahan nobat di Istana Perak.
Kumpulan Orkestra Cina Moden juga membuat pembentangan yang begitu baik sekali. Mereka masih sempat untuk mencuba bermain alat muzik dari China. Semua alat tersebut adalah begitu unik sehingga saya merasa diri ingin ke tempat tersebut dan pelajari semua alat itu. Walaupun saya merupakan bangsa cina, namun satu daripada alat muzik tersebut pun saya tidak boleh bermain. Saya berasa agak malu dan jika ada peluang, saya akan mempelajari alat muzik dari China. PCC Orkestra merupakan salah satu Orkestra Moden di Malaysia dan mereka masih berusaha untuk mewariskan ilmu tersebut kepada orang ramai. Namun, pemuda zaman sekarang kurang berminat dengan Orkerstra Cina walaupunnya dimodenkan. Perkara ini adalah begitu dikesali kerana kita harus mengekalkan warisi kita. Pembentangan yang begitu hebat kerana saya mengetahui banyak lagi alat muzik China yang baru. Syabas kepada dua kumpulan minggu ke-10!!

Sekian terima kasih...

3 comments:

bancha on October 30, 2010 at 10:26 PM said...

Terlalu padat. Susah saya nak membacanya. Namun saya tertarik dengan pernyataan saudari yang mengatakan saudari tidak pernah memainkan alat OCM yang ditunjukkan. Ini menunjukkan dalam kalangan masyarakat cina sendiri ia kurang mendapat pendedahan.

~cikshue~ on October 31, 2010 at 7:43 AM said...

bukan hanya saya sebagai kaum melayu yang tidak pernah memainkan alat-alat itu sebelum ini, namun kaum cina sendiri pon ada yang tidak pernah memainkannya. hal ini menunjukkan bahawa kurangnya pendedahan di kalangan kita mengenainya..

CHRISTINE on October 31, 2010 at 8:27 AM said...

herm...agak memalukan...walaupun kaum melayu juga bukan semua didedahkan dengan wayang kulit dan tarian makyong... hal sedemikian agak sedih kerana berlaku dalam negara sendiri...

Post a Comment

 

Blog Pelajar Kumpulan A

blog Pelajar Kumpulan B

blog Pelajar Kumpulan C

SMP2252 CHRISTINE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template